Unboxing a zamyšlení nad spánkem s Hynkem Medřickým

Poprosili jsme známého světelného technika Hynka Medřického, aby vyzkoušel rozbalení obalu Krabička na sny a ověřil, že červená fólie uvnitř obalu účinně tlumí modré světlo. Je to právě večerní vliv modrého světla a špatné návyky, které v populaci vedou ke zhoršené kvalitě spánku. Hynek Medřický je známý tím, že o světelné technice dokáže mluvit poutavě, ať už je to v českém Senátu, nebo v jednom z podcastů. Proto jsme se ho v rámci soutěže, ve které se věnujeme tématu zdravého spánku, zeptali i my.

Hynku, troufl byste si na krátký námět na sci-fi povídku, jak by se dále mohl člověk vyvíjet, pokud se dále bude méně a hůře spát? Např. jak se změní jedinec z hlediska evolučního, společnost z hlediska sociologického atd.

Bohužel si myslím, že ten příběh by byl velmi krátký a nepřesáhl by řekněme toto století. Proto je tak mimořádně důležitá změna v tempu a způsobu vývoje naší společnosti, mimo jiné také ve spojitosti s tím, jak světlo používáme.

Nedávno jsme viděli norský film Naděje vyprávějící příběh o jedné ženě, dramaturgyni baletu, která kvůli kouření měla rakovinu plic a metastáze v mozku. Zarazilo a zarmoutilo mě, že její manžel samozřejmě věděl, že jeho manželka je v onkologické léčbě, ale i tak měl večer v posteli otevřený notebook. To jak se dneska v interiérech a exteriérech svítí a jaký to má dopad na naše zdraví a celé ekosystémy není udržitelné (např. za 27 let nám vymřelo 75 % biomasy létajícího hmyzu, které spolu s urbanizací a změnou klimatu vážně poškozuje umělé osvětlení v noci).

Proto si myslím, že by ta povídka byla velmi krátká.

 

Jak podle Vás vypadá ideální svět z hlediska svícení přes den a v noci?

Ideální svět v interiéru i exteriéru sleduje a napodobuje sluneční záření, které se během dne a večera mění.

My na rozdíl od našich předků před 141 lety, kdy Edison přinesl na trh žárovku, už nejsme sezónní, a proto už nemusíme nutně sledovat jak svítí slunce každý den, ale postačuje nám jeden referenční den z konci jara nebo začátku léta. To znamená, že během dne bychom svítili plnospektrálním osvětlením, které má rovnoměrně zastoupené všechny vlnové délky včetně modrých a zelených. Se západem slunce kolem 21. hodiny bychom ale už svítili jenom oranžově bez modré a zelené složky, tak jak svítí slunce během západu nebo oheň v noci.

Naši sezónní předkové chodili spát velmi brzy, my bychom si určitě nechtěli jít v prosinci lehnout kolem 17. hodiny, protože už zapadlo slunce. Můžeme tedy svítit do 21. hodiny téměř čímkoliv, ale po 21. hodině už jenom oranžovým světlem bez obsahu modré a zelené složky.

Teď zrovna jdeme do jedné japonské firmy, kde mají zatažené rolety venku během dne a musí tedy svítit téměř nonstop, ale bohužel svítí zářivkou a to je technologie z druhé světové války. My svítíme špatně v tom, že svítíme málo během dne a naopak hodně v noci. Musíme si uvědomit, že bychom měli být ve dne ideálně venku pod plnospektrálním slunečním zářením, které náš organismus nutně potřebuje, a to samozřejmě v práci nejde.

Proto je v práci během dne důležité používat plnospektrální osvětlení napodobující denní světlo, tak jako kdyby bylo léto a my bychom byli venku, a v noci svítit tak, jak svítilo slunce těsně předtím než zapadlo.

Foto: Letošní krabička na sny s červeným filtrem pro mobilní svítilny

 

Navazující dotaz: Které světelné technologie se momentálně používají nesprávně a v blízké budoucnosti se může změnit způsob jejich použití?

LED technologie. Tato technologie se používá 20 let a bohužel za těch 20 let se nic nezměnilo a pořád se používá stejně. Je to vlastně budící modrý pík překrytý luminoforem a z toho se vytvoří bílé světlo. Tato technologie má ale na víc. Dává nám svobodu jak se spektrem zacházet, protože to se dá barevně vyskládat z jednotlivých LED čipů.

My třeba u nás ve Spectrasol.cz máme prokognitivní světla, která podporují kognitivní výkon mozku, instalujeme je tedy ve školách, kancelářích nebo zdravotnických zařízeních. LED technologie přešlapuje na jednom místě už 20 let, ale brzy se to rozběhne a bude to jako když šéfkuchař vaří – každé světlo bude spektrálně namíchané dle potřeby. 🙂

Bohužel se to také dá přirovnat k jídlu, jako hamburger na nádraží versus jídlo z michelinské restaurace, kvalita světelných zdrojů je velmi různorodá.

 

Setkáváte se s tím, že někde je noční osvětlení v pořádku, případně kde je to řešeno velmi špatně? (Napříč Českem, nebo zeměmi)

Naneštěstí je to špatně téměř všude. Světelní technici, kteří osvětlení do dneška projektovali a instalovali, ať už v interiérech nebo exteriérech, vždy sledovali jenom jednu část světelného spektra, a to je náš vizuální systém, to jak dobře pod daným zdrojem světla vidíme.

Ale v roce 2005 byl u člověka popsán nevizuální systém, který je světlem dopadajícím do našich očí také ovlivněný, ale přitom není zodpovědný za vznik obrazu v mozku. To je úplně nový aspekt, se kterým se musí začít počítat. Tento systém je navíc mimořádně evolučně zachovaný a sdílený napříč druhy. To je také důvod proč světlo s obsahem modré a zelené složky má v noci negativní dopad jak na nás, tak i na rostliny, hmyz, ryby a ostatní volně žijící druhy.

Světla se proto musí navrhovat tak, aby člověk u nich nejenom viděl, ale zároveň, aby svítila v souladu s naším cirkadiánním systémem ve dne, večer i v noci.

 

Daří se vám každý den dodržovat ideální spánkový režim, nebo se jezdíte pořádně vyspat jen se spacákem daleko od civilizace?

Já mám změřená všechna světla, která mám doma i na chatě, a ta svítí správně dle denní a noční doby. Naštěstí máme ještě venku na ulici sodíkové výbojky, takže i to co nám v noci projde skrz zatemňovací závěsy není spektrálně až tak špatné, v porovnání s veřejným osvětlením např. ve Vršovicích, kde už mají sodíkové výbojky vyměněné za bílé LED zdroje.

Také se opravdu snažím nepoužívat elektronická zařízení dvě hodiny před spánkem. Včera jsem sice dopisoval ještě jeden email ve 22 hod., ale už jsem měl na telefonu zapnutý červený filtr.

Když ale udělám chybu, například se pozdě vracím domů z divadla nebo kina a nevezmu si oranžové brýle na cestu MHD, tak to cítím hned tu samou noc, kdy se většinou probudím kolem třetí nebo čtvrté hodiny ranní a nemůžu znovu usnout. Takže já vždy přesně vím kdy jsem udělal chybu a okamžitě mě to za to potrestá. Proto se před spánkem a v noci opravdu snažím vyhýbat se modré a zelené spektrální složce. To také platí pro intenzivní osvětlení nezávisle na barevném spektru.

Je to jednoduché: večer a v noci je potřebné osvětlení málo intenzivní bez modré a zelené složky, a naopak během dne je zase důležité intenzivní světlo s obsahem modré a zelené. Rychlé a praktické řešení, které nevyžaduje výměnu světelných zdrojů, je nošení červených brýlí cca 90 min před spánkem a během případného probuzení v noci.

 

Panu Medřickému děkujeme za jeho postřehy i rozbalení obalu a věříme, že se mu bude i dále šířit osvětu o zdravém a moderním osvětlení. Návody na nastavení červeného displeje a odkazy na biodynamické světelné zdroje a červené brýle najdete na www.medricky.cz/odkazy 

Čeština