Ocenění nejlepších obalů světa zná své vítěze

Světová obalová organizace (World Packaging Organisation) ocenila nejlepší obaly světa. Uznání získalo přes 200 balení výrobků z více než tří desítek zemí.

Světová obalová organizace (WPO) vznikla v roce 1968. Snaží se propagovat moderní technologie v obalech, které lépe chrání zabalené výrobky, snižují dopad na životní prostředí a zároveň zvyšují funkčnost a estetičnost baleného zboží.

V letošním ročníku získalo ocenění 219 obalů z 32 zemí (Česko reprezentovalo 14 obalů), a to v těchto kategoriích: Nápoje, Elektronika, Potraviny, Zdraví a osobní péče, Domácnost, Etiketování a dekorace, Luxusní zboží, Lékařské a farmaceutické, Obalové materiály a komponenty, POS (místo prodeje), Přepravní obaly a Speciální kategorie.

 

Svítící Coca-Cola

Společnost: Karl Knauer & INURU a Coca-Cola Velká Británie

Země: Německo

Německá společnost Karl Knauer přišla na trh s obalem, v němž jsou zakomponované takzvané organické luminiscenční diody OLED (Organic light-emitting diode).

Ty jsou uloženy mezi dvě elektrody, z nichž alespoň jedna je průhledná. Využívají se hlavně při konstrukci displejů, např. v televizních obrazovkách a mobilních telefonech. Karl Knauer je využil v obalech, aby přilákal pozornost zákazníků. Název Coca-Cola se rozsvítí poté, co zákazník zmáčkne symbol “Přehrát”.

 

Lahev jako zvon

Společnost: Jiangsu Yanghe Distillery

Země: Čína

Likérka Jiangsu Yanghe vyrobila pro svůj vinný likér speciální lahev připomínající zvon a odkazující na čínskou historii. Číňané využívali zvony jako klasický hudební nástroj. Lahev tak svým tvarem připomíná toto kulturní dědictví.

Bílá barva, která dominuje celé lahvi, odkazuje na vyrovnanou strohost provincie, která je z většiny tvořena pláněmi. Zelená barva zvýrazňuje eleganci regionu a vzdává hold lidem, kteří ji protkali zavlažovacími kanály.

 

Vínový likér v kmeni stromu

Společnost: Shenzhen Gold & Silver Thai Packaging Design

Země: Čína

Limitovaná série červeného vína ukrytá v obale připomínajícím kmen stromu dává výrobku originální vzhled. Odkaz na přírodu podle autorů umocňuje respekt k surovinám, z nichž víno pochází, i k lidem a technikám, kterými ho zpracovávají.

Olej připomínající starý dům

Společnost: Bruketa & Zinic & Grey

Země: Chorvatsko

Extra panenský olivový olej Chiavalon je zabalen tak, aby byl zároveň upomínkou na chorvatské městečko Vodnjan. Obal vína připomíná staré kamenné domy, které jsou charakteristické pro toto turisty hojně navštěvované místo na jihozápadě Istrie.

Speciální konstrukce obalu a originální grafické prvky dodávají výrobku umělecký charakter, který podle autorů vychází z místní identity. Zároveň má však i funkční prvky – díra ve špičce obalu připomínající okno v arkýři je zároveň odnoskou a silný karton, z něhož je obal vyroben, zase dobře vstřebává případné uniklé kapky oleje.

Poutač jako tříkolka

Společnost: Thai Containers Group

Země: Thajsko

Thajská společnost využila podobu oblíbené motorové tříkolky nazývané tuk-tuk jako reklamní poutač na místní pivo. Reklamní tříkolka je sestavena z lepenky a snaží se kolemjdoucí vtáhnout do děje. Je konstruována tak, že si zákazníci mohou stoupnout za řídítka, cítit se jako řidiči malého vozidla využívaného v běžném provozu jako taxi a nechat kolem sebe virtuálně vlát vzduch thajských ulic.

 

Z krabice košík

Společnost: Zhongshan Torch Polytechnic

Země: Čína

Čínská společnost Zhongshan Torch Polytechnic vyrobila krabici na ovoce a zeleninu, která jde rozložit a odnést jako košík. Obal tak má dvojí funkci – na převoz zboží se použije jako krabice a na odnos zákazníkem jako košík. Firma tak cílí na lidi, kteří jsou citliví na plýtvání s přírodními zdroji a rádi přemýšlejí o tom, jak mohou při své běžné činnosti omezit spotřebu materiálu a snížit tak náklady na výrobu nového zboží.

Oloupej si sáček na brambůrky

Společnost: Crown Confectionery

Země: Jižní Korea

Bramborové krekry Gam-gyuk jsou uloženy v obalu, který jde oloupat podobně, jako když se okrajuje slupka z brambor. Perforovaný karton tak umocňuje dojem z bramborové sušenky. Obal jde po dojedení mramorových vaflí použít jako stojánek na tužky.

 

Prášek s poučením

Společnost: Danone India

Země: Indie

Potravinová společnost Danone zabalila svůj proteinový nápoj Protinex do krabice, která se po protržení perforace otevírá jako kniha. Na “předsádce” jsou shrnuty a graficky pěkně vyvedeny všechny důvody, proč je proteinový nápoj vhodný i pro děti. Speciální stránky tak rozšiřují reklamní plochu, na níž společnost komunikuje o svém výrobku se zákazníky.