Obal pro Primeros – kondomy se stylem a beze studu

V roce 2015 se Matěj Chabera připojil do projektu společně s Jakubem Koroušem, se kterým představili zcela nový design obalu kondomů Primeros. Nový design se dostal na trh v roce 2017 a sklidil uznání odborníků i samotných zákazníků. O pozadí vzniku a úskalích práce s obaly zdravotních produktů jsme se pobavili v novém rozhovoru.
Matěji, když jste v roce 2015 začali s Jakubem Koroušem poprvé pracovat na novém obalu pro Primeros, co bylo cílem?

Design obalu je specifický tím, že oproti zvyku u těchto produktů nepoužívá zažitá klišé, kvůli kterým vzniká u lidí jakýsi stud, když si produkt kupují u kasy v obchodě.

Takto jsme vytvořili něco, co vypadá nevinně, přináší jakousi minimalistickou vznešenost, takže na první pohled ani není poznat, jestli jde o drahé cigarety nebo žvýkačky.

Ta eliminace studu má pak výhodu nejen u běžných nakupujících, ale třeba i v tak speciálních situacích, jako je nějaká forma sexuální výchovy v dětských domovech. Mám takto třeba odezvu, že když obal není tak explicitní a nekřičí, co v něm je, je jednodušší se o základech ochrany bavit s mladistvými v pubertálním věku.

Jak říkáte, tento obal nekřičí, co je uvnitř, je minimalistický – mohou si tak jednoduchý vzor dovolit jen už zavedené značky, nebo je to vhodná cesta pro kohokoliv?

Samozřejmě to je riskantní, protože ten souboj mezi produkty v místě prodeje je.

Důvodem, proč jsme mohli realizovat takový obal, je odvaha a vizionářská představa Romana Kociána (majitele firmy Primeros – pozn. aut.). U jiné firmy by to tak nemuselo být, protože jde většinou z mé zkušenosti o těžký boj o kompromis – snahu udělat něco zcela inovativního, aby se ale nikdo nelekl.

My jsme zde udělali významnou změnu oproti mainstreamovému a konzervativnímu designu, ve kterém předtím nebyla myšlenka, střed obalu bylo vlnité prázdno.

V případě Primeros šlo o určitý šok, s čímž se může vázat dočasný propad prodejů, než si lidé na nový brand zvyknou, a až po tom, co ho akceptují, se produkt zase začne zvedat.

S odstupem se ale Primerosu daří, což je dobrá zpráva i pro nás.

Jaké vlastně bylo zadání Primerosu? A jak reagovali na váš návrh?

Při původní volbě si Primeros vybral několik grafických studií a reklamních agentur a oslovili také Jakuba Korouše, který do projektu přizval i mě.

Zadání už pak bylo velmi detailní, jeho součástí byly názvy devíti produktových řad jako různých typologií uživatelů a také očekávaná barevnost.

Já osobně to považuji za vyspělý přístup, protože čím více dá značka do zadání strukturu, tím lépe se design dá udělat. Grafika je ohrožena nekonečností, kdy se dá k projektu vymyslet obrovské množství možností, které pak budete neustále předělávat. V tomto případě jsme ale znali příběh, koncept a obsah, což byly pevné body, které nám pomohly udělat některá rozhodnutí.

Myslím si, že náš tým měl výhodu nejen v tom, že jsme návrh odevzdali jako jedni z prvních, ale dost tomu pomohlo i to, že na návrhu je vidět, že nejde o klasický agenturní výstup. Ten mívá nevýhodu v tom, že se na něm střídají různí stážisté, případně se vytváří v nějakém koloběhu projektů, zatímco my jsme s Jakubem jako dva designéři na projektu pracovali na full-time.

Budou to tři roky, co jste v týmu s Jakubem Koroušem za tento projekt obdrželi prestižní cenu Red Dot Design Award nebo Czech Grand Design za nejlepší české designéry. Překvapilo vás ocenění u odborné veřejnosti?

Tato ocenění nás rozhodně potěšila, každopádně nejdůležitější pro nás v první řadě bylo, abychom s produktem byli spokojení my, a pak abychom viděli spontánní reakce při nákupu produktu.

Jako nejlepší odezvu pak bereme, když vidíte cizího člověka, jak si tu věc kupuje a říká někomu: „Hele, to je dobrý!“

Můžete nám detailněji popsat prvky na obalu?

Součástí obalu je samozřejmě velmi dobře udělané nové logo, které Roman Kocián nechal navrhnout ještě před naším vstupem.

Při rebrandingu a tvorbě nového loga oslovil Tomáše Brousila, který navázal na tradiční odkaz firmy. Zároveň s tím vytvořil typograficky odborně provedenou formu, která má potenciál si udržet nadčasovost. Tomášovu práci velmi uznáváme, a proto jsme do něj neměli potřebu zasahovat a využili jsme pro projekt písma právě z jeho katalogu.

Součástí obalu jsou dále embosované piktogramy, kdy každý z nich symbolizuje počáteční písmeno dané řady. Zážitek z rozbalení je trochu přibrzděn plastovou fólií, která je ale v tomto segmentu takovým must have, bez ní by si takový produkt lidé nechtěli koupit.

 

Máte zkušenosti s jiným než plastovým přebalem?

Určitě se to dá řešit různými páskami, samolepkami, případně papírovým obalem s perforací, ale na zákazníky pořád takový obal nepůsobí dobře, pokud není zcela zataven a nepůsobí naprosto bezpečně a hygienicky v pořádku. Nějaká racionalita a ohled na udržitelnost u těchto obalů bývá až na druhém místě.

Jak vás ovlivnila specifika trhu healthcare při tvorbě obalu Primeros?

Do tohoto projektu jsem byl poměrně kritický k vizuálnímu odpadu, který se na obalech objevuje, ale pochopil jsem, že i kvůli tématu některé věci prostě nelze ovlivnit.

Ono to je tak, že člověk v roli designéra nebývá odborníkem přímo na dané odvětví produktu. Tu roli většinou zastávají lidé z oboru, což zde byl Marek Dvořák z Primerosu, který dělal ten spojovací prvek mezi výrobou, kanceláří a námi – designéry.

Z tohoto spojení vznikaly další vrstvy zadání, kde už se pracovalo třeba s textacemi na obalu, jak jsou popsané funkce výrobku, co tam musí být a jaká je tam třeba sada ikon.

My jsme původně s Jakubem byli poměrně naivní, protože jsme se těšili, jak si navrhneme vlastní ikony, ale pak jsme došli k tomu, že to tak nikdo neschválí a není možné pracovat s něčím, co by nesplnilo příslušný ISO standard. Takto jsme třeba museli pracovat asi s 26 verzemi jen u zadní strany obalu.

U jedné speciální řady se schvalovací proces navíc protáhl o rok a půl jen kvůli odlišnému chemickému složení, v oblasti healthcare je třeba tedy při designu počítat i s touto rovinou, kdy schvalovací proces provází dlouhé testování a úpravy.

Jaké vychytávky jste do projektu přinesli mimo původní zadání?

Některé úpravy bylo potřeba udělat už v základním návrhu rozměru a tvaru balení, kdy jsme se museli pobavit s výrobou, aby automatické skládání krabiček vůbec fungovalo, což je u výroby o milionech kusů zcela klíčové.

Koncept samotné krabičky jsme pak uzpůsobili tak, aby se dala otevřít jednou rukou.

Zajímavostí je luminiscenční barva, díky které část obalu může svítit až 6 hodin po hodinovém nasvícení. A dále je každý obal napříč sériemi potištěn zevnitř a má svůj claim, čímž jsou řady od sebe poměrně jasně rozlišitelné.

 

Jak podle vás obal po třech letech slouží? Čeká ho v dohledné době nový facelift?

Nějaké změny na obalu proběhly, s výrobcem je momentálně řeší Jakub. Nejde totiž o změny přímo na designu krabičky, ale spíš o grafické úpravy, například lékařský symbol se přesunul dozadu.

Tento symbol ještě odkazoval na dobu začátků značky, rok 1909, kdy se kondomy ještě prodávaly s dalším lékařským sortimentem. Dnes už je to možná trochu přehnané zdůrazňovat, možná i proto se symbol lékařského kříže dává trochu do pozadí a není třeba více zdůrazňovat hygieničnost a účel produktu.

 

S Matějem jsme dále bavili i o jeho dalších projektech a jak pracuje se studenty designu. Jeho postřehy si můžete přečíst v navazujícím rozhovoru

 

Zdroj foto: designportal.cz, primeroscondom.com, Matěj Chabera, Filip Beránek

Čeština