6 tipů pro obaly, které si lidé zamilují na první pohled

„Láska na první pohled“ – klišé? Obecně vzato bezpochyby, ale co se obalů týče, mohli bychom říci, že přesně po takové reakci ze strany spotřebitele touží každá značka. Nicméně aby značka byla schopna vytvořit obal, který by pozorovatele dokázal takto neodolatelně upoutat, musí zcela změnit způsob, jakým přistupuje k obalovému designu. Optimální obalová strategie je totiž taková, která sladí funkci obalu s identitou značky.

Dokonalým příkladem jsou obaly na chytré telefony. Tyto obaly se vejdou do ruky stejně jako samotný produkt a zpravidla mají ostře řezané hrany, které působí elegantně a zároveň evokují špičkové technologie. Podle mnohých lidí poskytují obaly na chytré telefony smyslový zážitek, kterému se ve světě obalů nic nevyrovná.

Pamatujte, že obaly jsou jedinou formou marketingu, která oslovuje všechny vaše zákazníky, bez ohledu na to, skrze který prodejní kanál si vaše zboží kupují.

1) Testujte chytřeji (a rychleji)

Zkušební malosériová výroba umožňuje společnostem efektivně a s jen malým rizikem otestovat různá obalová řešení a kombinace konstrukcí, tvarů, grafických úprav, materiálů a sdělení. Díky malosériovým produkcím mohou značky rychleji vyvíjet prototypy a ozkoušet si, jak budou dané obaly reálně vypadat a jak se jim bude na trhu dařit. Tento přístup rovněž zkracuje dobu potřebnou k získání a zpracování prvotní zpětné vazby a navíc pomáhá optimalizovat výrobní náklady, jelikož poskytuje poznatky, podle nichž lze upravit a vyladit obalový design tak, aby fungoval co nejefektivněji. V konečném důsledku je pak značka schopna do regálu v prodejně nebo ke dveřím zákazníka dodat obal, který spotřebitele skutečně účinně osloví, posílí prodej a bude prohlubovat vztah spotřebitelů s danou značkou.

2) Využijte variabilitu k personalizaci zákaznické zkušenosti

Personalizace zacílená na individuální spotřebitele zcela bezpochyby dokáže zákazníka se značkou více sblížit. Nicméně i šíře pojatá personalizace aplikovaná na hromadnou výrobu umí zapůsobit. Zkuste udělat několik kroků zpět a obal rovnou uzpůsobit širšímu publiku (místo abyste jej personalizovali zvlášť pro jednotlivé spotřebitele).

Například značka Snickers v rámci své kampaně „Když máš hlad, nejsi to ty“ nahradila své ikonické logo v rovnoběžníku 25 žertovnými povahovými příznaky hladu. Toto řešení je skvělý příklad obecněji koncipované personalizace, která spotřebitele umí oslovit a přimět je k interakci se značkou.

3) Udržitelnost by měla hrát prim

Podle nedávné studie společnosti Futerra si téměř 90 % spotřebitelů přeje, aby jim značky pomáhaly žít udržitelnějším způsobem. Současný důraz na ekologii si uvědomují i obaloví profesionálové, z nichž téměř 70 % uvedlo, že lidé dnes více než kdy dříve vyjadřují obavy ohledně dopadů používání jednorázových plastových obalů na životní prostředí.

Vzhledem k tomu, že strategie vývoje obalů se točí kolem celkového procesu interakce spotřebitele s obalem, mají značky společenskou odpovědnost o udržitelnosti a ochraně životního prostředí nejen diskutovat, ale především realizovat obalová řešení, která k nim budou skutečně přispívat. Tento přístup dnes ostatně spotřebitelé vyhledávají, a když bude udržitelnost u vašeho obalu hrát prim, může vám díky tomu získat nové zákazníky.

4) Využijte rozšířenou realitu

V roce 2016 zažila rozšířená realita díky hře Pokémon Go ohromný boom. Tato mobilní hra vydělala více než 1 miliardu dolarů a navíc nezvratně prokázala, že veřejnost má o rozšířenou realitu značný zájem.

Je třeba říci, že rozšířená realita se dosud od roku 2016 v oblasti moderních obalů příliš neprosadila, nicméně některé značky se v posledních letech již odvážily tuto technologii použít, aby svým produktům zajistily větší šanci vyniknout mezi konkurenčními výrobky například tím, že jejich obaly spotřebitele osloví nejen psaným slovem, ale i poutavou virtuální komunikací.

Jak ale opravdu efektivně zužitkovat potenciál rozšířené reality? Nepřistupujte k ní jako k módnímu doplňku. Tato technologie je široce přístupná a nabízí nepřeberně možností, které můžete využít k tomu, abyste zatraktivnili svůj produkt, překonali jazykové bariéry a usnadnili nákup.

5) Nabídněte vícesmyslový zážitek

Soft-touch povrchové úpravy jsou čím dál populárnější napříč celou řadou segmentů a značky jim stále častěji dávají přednost před vysoce lesklými laky, jelikož poskytují zcela odlišný estetický zážitek. Stále více spotřebitelů si spojuje hmatový zážitek z obalu s kvalitou zabaleného produktu a soft-touch efekty vytváří vícesmyslový zážitek, díky němuž obal působí luxusně, sametově, odolně a navíc na něm téměř nezůstávají otisky prstů a šmouhy.

Nezapomínejte, že obaly neexistují pouze v dvourozměrném prostoru. Jakmile nějaký obal člověka upoutá svým vzhledem, zpravidla si jej pak daná osoba vezme do ruky, aby si jej lépe prohlédla. Právě při této interakci pak máte šanci svým obalem spotřebitele okouzlit natolik, že se do něj zamiluje na první pohled – respektive na první dotek.

6) Vždy myslete na to, kde se první interakce odehrávají

Ať se již spotřebitel s vaším obalem a produktem poprvé setká na vlastním zápraží nebo v prodejně, jeho první zkušenost s ním bude do velké míry záležet na prostředí, v němž se odehraje. Svůj obal byste měli vždy uzpůsobit příslušným podmínkám.

V případě nákupu na internetu už k rozhodnutí o nákupu došlo a koupě byla uskutečněna. V těchto případech by se značky měly zaměřit především na zážitek z otevírání. Například můžete schovat zajímavý smyslový zážitek dovnitř obalu nebo získat body navíc za udržitelný přístup tím, že svůj produkt budete zasílat ve vlastním, ekologicky šetrném obalovém řešení.

Zabezpečení a ochrana výrobku během přepravy by vždy měly mít nejvyšší prioritu, přesto však mají značky dostatek možností, jak obal navrhnout tak, aby jeho rozbalení zákazníkovi poskytlo překvapivý zážitek, který prohloubí jeho vztah k danému produktu a značce.

 

Pokud bude nějaká značka chtít, aby se spotřebitelé do jejích produktů zamilovali, bude se muset nejdříve zamyslet, jak je přimět, aby se zamilovali do jejích obalů. Skvělým odrazovým můstkem je v současnosti důraz na udržitelnost a další témata, o která se zákazníci intenzivně zajímají. S pomocí inovativních technologií či nových povrchových úprav pak lze dosáhnout smyslového zážitku, který v okamžiku pravdy pomůže spotřebitele okouzlit a přesvědčit ke koupi.

 

Zdroj: www.packagingdigest.com

 

Čeština